Greet Vanderheyden, Sustainable Development Manager Alpro

Greet Vanderheyden

Wie Alpro denkt, denkt plantaardige voeding en duurzaamheid. “Duurzaamheid zit al vanaf de oprichting verweven in onze missie, cultuur en bedrijfsmodel. We vergeleken jarenlang onze ecologische impact met die van zuivelproducten of met intentiedoelstellingen. Nu gaan we een hele stap verder”, vertelt Greet Vanderheyden.

Ze ‘zag het licht’ toen ze hoorde over ‘planetary boundaries model’ of de grenzen van onze planeet. Hiermee wordt de impact van producten vergeleken met wat de planeet kan dragen. “We baseren onze doelstellingen op de capaciteit van de planeet. We vragen ons niet meer af of het beter is, maar of het goed genoeg is. Het valt immers niet meer te ontkennen dat de impact van mensen op de planeet exponentieel toeneemt.”

Wat betekent dit concreet in het dagelijkse beleid van Alpro? Voortaan bekijkt de organisatie bij elk project wat de impact is op de planeet op het vlak van CO2, waterverbruik, biodiversiteit etc.. Een voorbeeld: 60% van de gebruikte soja bij Alpro komt uit de Elzas (Frankrijk), een streek die kampt met watertekort. “We meten daarom eerst hoeveel water beschikbaar is rond de velden, dan hoeveel water het lokaal ecosysteem nodig heeft. Zo weten we hoeveel water we kunnen gebruiken en eventueel moeten verminderen.”

Greet Vanderheyden slaagde erin om dit toch hoogdrempelige, technische concept bij Alpro te introduceren en in het beleid te verweven. “Dat vroeg inderdaad veel tijd, zaadjes planten en zeker ook de marketeers mee aan boord krijgen. Ondertussen wordt dit One Planet idee meer en meer gedragen door directie en collega’s in alle teams (operations, marketing, sales,…).

Terug