Philippe Weiler - Lidl Belgium - Head of Sustainability

Philippe Weiler

“Philippe, ge zijt zot.” Dat was het antwoord van onze chocolade-inkoper toen ik hem twee jaar geleden vroeg of we een nieuwe reep op de markt konden brengen. Een super duurzame chocoladereep, met een eerlijk loon dat we rechtstreeks uitbetalen aan de cacaoboeren in Ghana. Vandaag is de ‘Way to Go’-chocoladereep niet enkel verkrijgbaar in onze Belgische Lidl winkels, maar in meer dan 20 Lidl-landen tot in New York!

Zo ben ik ook te werk gegaan met onze klimaatstrategie. Ik ben klein begonnen met het introduceren van een CO₂-footprint van onze Belgische gebouwen. Een jaar later bereikten we het niveau van het Science Based Target initiative: doelstellingen gevalideerd door WWF en de VN en in lijn met het klimaatakkoord van Parijs. Als gevolg stippelde de hele Lidl-groep vorig jaar met mijn hulp wereldwijde klimaatdoelen uit in lijn met dit initiatief.

Ik wil vrienden, collega’s en partners blijven inspireren. Ik wil hen overtuigen om mee te springen in waarachtige, impactvolle projecten. Initiatieven die op vlak van duurzaamheid een écht verschil maken. Geen opgeblazen en verbloemde verhalen, maar concrete en eerlijke initiatieven, waarvan we transparant onze progressie communiceren. Zwart op wit.

‘Way to Go’ staat voor mij symbool voor het steentje dat ik twee jaar geleden in het water heb gegooid. Dit steentje zorgde eerst voor onrust. Maar de rimpeling in het water bleek uiteindelijk wel mooi te zijn. En de rimpeling groeide uit tot een grote golf doorheen heel Lidl. Golven van fierheid en positiviteit. En van impact, bij meer dan 1.000 cacaogezinnen in Ghana.

Laat ons met z’n allen echte stenen in het water gooien en mooie golven creëren.
Een tsunami van positieve impact. Dat is de way to go, niet?

Terug    video